Rationeel-Emotieve-Therapie

Zitten jouw gedachten je in de weg of kun je ze moeilijk loslaten?
”Moet” je veel van jezelf?
zietberenopdeweg
Beren op de weg, spinsels in je hoofd.
Welke krachten spelen een rol in jouw denken?
Welke invloed heeft je denken op jouw leven?
In hoeverre bepalen ze het resultaat van jouw beslissingen?

Mensen kunnen verschillend reageren op dezelfde situatie. Eenzelfde gebeurtenis kan totaal verschillende emoties oproepen. Zo kan de één zich voor een examen erg gespannen voelen terwijl de ander daar kalm onder blijft. Zo kan de één boos worden en gaan schelden als de trein te laat aankomt terwijl de ander daar rustig onder blijft en het als een gegeven ziet. Dit komt omdat gevoelens worden beïnvloed door de manier waarop over het examen of de te late trein wordt gedacht. De manier waarop je tegen een situatie aankijkt bepaald sterk hoe je je daarover voelt. Het klinkt eigenlijk simpel, je gedachten bepalen je gevoel. Verander dus je gedachten dan voel je je beter maar dat is niet zo makkelijk voor mensen die andere (irrationele) gedachten hebben. Wat je denkt bepaald in belangrijke mate hoe je je voelt en hoe je je gedraagt.

De meeste gebeurtenissen roepen gedachten op en dus ook gevoelens. We zijn ons vaak eerder van onze gevoelens bewust dan van onze gedachten. Kennelijk kun je met je gedachten je emoties en gedrag beïnvloeden en dat is precies wat je bij Rationeel-Emotieve Therapie leert.

Rationeel-Emotieve Therapie is een vorm van psychotherapie die ontwikkeld is door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis. Rationeel-Emotieve Therapie is gericht op het inzichtelijk maken van denkfouten en verkeerde aannames. Het maakt duidelijk hoe deze denkfouten en verkeerde aannames doorwerken in onze interactie met anderen en helpt je vervolgens dat gedrag te veranderen.

Rationeel-Emotieve Therapie is een methode om ongewenst gedrag of emoties van jezelf om te buigen naar meer effectief gedrag of effectievere emoties. Rationeel-Emotieve Therapie is een methode die tot zelfinzicht stimuleert en het grip krijgen op gedrag dat je graag wilt veranderen. Het richt zich op het veranderen van denken en handelen waardoor we beter kunnen functioneren en ons prettiger voelen. Rationeel-Emotieve Therapie is gericht op bewustwording van je eigen onhandige gedachten en het verband te laten zien en ervaren tussen je gedachten, gevoelens en gedrag.

Rationeel-Emotieve-Therapie helpt jou om een draai te geven aan simpele problemen waarbij het vastzitten in de eigen denkpatronen een belangrijke rol speelt. Bij de zwaardere psychische problemen kan RET helpen de wijze waarop je jezelf dwars zit inzichtelijk te maken.

Rationeel-Emotieve Therapie is zo opgezet dat je stap voor stap het inzicht en de vaardigheden verwerft om je gedachten, gevoel en gedrag te veranderen zoals jij dat wilt. De beren op de weg en de spinsels in je hoofd verdwijnen.

Het is niet zo dat je gek wordt gemaakt door anderen of door gebeurtenissen. Voor het grootste deel maak je jezelf emotioneel overstuur, depressief, angstig of woedend. Dat komt door irrationele gedachten die je accepteert of zelf bedenkt. Je gedachten bepalen je werkelijkheid. Het is hard werken om anders te denken, te handelen en te voelen. Er zal alleen wat gebeuren als je er hard aan werkt om je deze gezonde ideeën eigen te maken en plaats te laten innemen van die zotte ideeën waar je zo sterk in geloofde. Rationeel-Emotieve Therapie zegt dat je er ”echt” iets aan kunt doen om je ellendige gedachten, gevoelens en gedragingen te veranderen.

Een gedachte die na eindeloze herhaling een overtuiging wordt omdat je de gedachte bent gaan geloven. Dit is zeer schadelijk voor de menselijke geest want het maakt dat we stoppen met het geloven in onze dromen en kiezen voor zaken waar je minder gelukkig mee bent. Negatieve overtuigingen beperken je en belemmeren je om te doen wat je eigenlijk wilt.

De grootste groei en ontwikkeling die we onszelf kunnen geven is, het durven verlaten van onze comfortzone. Als we ‘moeilijke’ situaties gaat zien als leermomenten, geeft dat de mogelijkheid om je angsten te zien voor wat ze zijn en ze los te laten. Hierdoor heffen de beperkingen zich op en zie je de situatie in een ander licht. Dit geldt voor individuele mensen maar ook voor onze collectieve overtuigingen over de uitdagingen waar we in onze maatschappij voor staan zoals de economische crisis.

Onmogelijk bestaat steeds minder als we onze geest open durven stellen, onze beperkingen los durven laten en we gaan geloven dat het mogelijk is dat we alles kunnen doen wat we wensen. En zo kunnen we als mensheid groeien. Geef daarom niet op en weet dat het ‘onmogelijke’ alleen maar een gedachte is en niets meer.

Niet de dingen zelf maken je van streek maar je gedachten erover!
Wanneer kan Rationeel-Emotieve Therapie mij helpen?

Als je alleen maar piekert, je zorgen maakt, jezelf betrapt op doemdenken, je glas meestal half leeg is, je bepaalde gedachten moeilijk kunt loslaten of als overtuigingen en/of blokkades die je zelf (onbewust) in stand houd je in de weg zitten en jou negatieve gevoelens bezorgen.

  • Als je veel van jezelf ”moet” en alles ”moet” ook goed
  • Als je maar blijft (steeds) blijft circeldenken over…
  • Als je het moeilijk vind je te focussen
  • Als je ergens door belemmerd word
  • Als je niet doet wat je werkelijk wilt
  • Als je wilt leren omgaan met kritiek
  • Als je maar blijft twijfelen over…
  • Als je assertiever wilt worden
  • Als je woedeaanvallen hebt
  • Als je slaapproblemen hebt
  • Als je verslaafd bent aan…
  • Als je last hebt van stress
  • Als je je opgebrand voelt
  • Als je je depressief voelt
  • Bij relatie problemen
  • Als je piekert over…
  • Als je faalangst hebt
Wat bereik je met Rationeel-Emotieve Therapie
  • Je leert anders te denken, voelen en doen waardoor je problemen effectiever aan kunt pakken
  • Je leert weer meester te zijn over je eigen gedachten
  • Je leert beter met lastige situaties om te gaan
  • Je krijgt de touwtjes weer in eigen handen
  • Je ziet een probleem als een uitdaging
  • Je leert je eigen grenzen aan te geven
  • Je kunt meer genieten van het leven
  • Je bevorderd je onafhankelijkheid
  • Je kunt beter tegen frustraties
  • Je bent emotioneel stabieler
  • Je kunt beter functioneren
  • Je mag ook ”nee” zeggen
” Wil jij de beren op de weg het bos insturen? daar waar ze horen”.